ссылка на стр. Паралімпійський рух в Україні   ссылка на стр. Дефлимпийский спорт
Головне меню
Головна
Паралімпіада2018
Новини
Відеоновини
Події
Статті
Пошук
Посилання
Контакти
Відеогалерея
Фотогалерея
Спорт інвалідів України
Паралімпійський
Дефлімпійський
Факти з історії спорту
Наші спортивні об'єкти
Національний центр
Західний центр
Тендери
Законодавство
Законодавчі акти
Пошук
Календар новин
Липень ( 2018 ) :
ПнВтСрЧтПтСбВс
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
<< Поперед. Наступ.>>
До нас завітали

free counters

Live Traffic Feed
В.Сушкевич: "Зберегти надбання для майбутнього..." Надіслати електронною поштою
Написав Прес-служба НКСІУ   
22.02.2010

10_320x200.jpgОцінити очікування та результати 2009 року «Вісник» попросив Голову Комітету ВР у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Валерія Сушкевича.

 

 

- Як Ви оцінюєте результати 2009 року щодо змін в пенсійному законодавстві України?

 

- 2009 рік був важким для всієї країни. Проте вважаю, що профільному Комітету за тісної співпраці з Урядом вдалося віднайти компроміс у вирішенні найбільш важливих за таких умов питань пенсійного забезпечення українців. Хочу наголосити, що 2009 рік став реальним втіленням цілеспрямованої соціальної політики уряду.

Механізм підвищення пенсій, який застосовувався впродовж 2006-2007 років, призвів до того, що за рівних умов (тобто при однакову стажі і при однаковій зарплаті), пенсія, обчислена у 2004-2005 роках, була у два-три рази меншою, ніж пенсія, обчислена у 2007 році. Урядом забезпечено збільшення з 1 січня 2008 року розміру заробітної плати, яка враховується при обчисленні пенсії, більше ніж у три рази - з 306,45 до 928,81 грн. Саме це рішення стало дієвим інструментом виправлення ситуації, в якій опинилися майже 10 млн. пенсіонерів, що вийшли на пенсію в попередні роки. Це рішення було доповнене також посиленням ролі страхового стажу. Всі ми знаємо, що у 2008 році вперше за 4 роки здійснення пенсійної реформи збільшено величину вартості 1 року страхового стажу: з 1% до 1,2 % з 1 січня 2008 року і до 1,3 5 % – з 1 жовтня 2008 року.

У 2008 році також було вперше за 6 років переглянуто розмір надбавки до пенсії на дітей, розмір якої з вересня 2008 року збільшено у 7,5 разів. Вперше за 4 роки більш ніж у два рази збільшено мінімальну пенсійну виплату сім’ям, які отримують на дітей пенсію у разі втрати годувальника. Значного підвищення зазнали розміри пенсії за особливі заслуги матерям, які народили 5 і більше дітей та виховали їх до шестирічного віку. Не залишилися поза увагою також ветерани війни й інші групи пенсіонерів. Як бачимо, лише за один рік реально відбулось зростання тих пенсійних виплат, які не змінювалися роками (від 4 до 6 років).

На жаль, у зв’язку із фінансово-економічною кризою та при дефіциті бюджету Пенсійного фонду (на 2009 рік Державним бюджетом України передбачено 13,1 млрд. грн. на покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду для виплати пенсій), не вдалося у повній мірі реалізувати заплановані на 2009 рік заходи по підвищенню пенсій, зокрема, щодо подальшого осучаснення заробітних плат, відповідно, ліквідації зрівнялівки в пенсіях та диспропорції у пенсіях, призначених у різні роки.

Попри все, завдяки спільним зусиллям Комітету та Уряду при прийнятті Закону України про Державний бюджет України на 2009 рік вдалося віднайти компроміс у вирішенні відповідних пенсійних проблем. Таким чином у 2009 році не тільки не зменшено жодної пенсійної виплати, а навпаки, в умовах найважчої фінансової кризи було здійснено 4 масових перерахунки пенсії. Взагалі в минулому році були підвищені пенсії та надбавки з багатьох видів соціальних та спеціальних пенсій. В цілому середній розмір пенсійної виплати упродовж двох років збільшився на 64,5% (972 грн. у грудні 2009 року проти 590,78 грн. у грудні 2007 року). У січні 2010 року середній розмір пенсії склав 999,02 грн., що на 11% більше січня 2009 року (898,36 грн.).

Необхідно також відмітити і той факт, що в Україні не зменшено розміри пенсій та державної соціальної допомоги жодному пенсіонеру, який продовжує працювати, тобто збережено порядок виплати пенсій працюючим пенсіонерам. Це ті реальні показники двох років роботи, один з яких є кризовим. Про це не можна не говорити, в той час як деякі країни, враховуючи світову кризу, зменшили розміри пенсій для свого населення.

Необхідно також відмітити злагодженість у роботі органів Пенсійного фонду України. В досить короткий термін були знайдені дієві механізми обслуговування пенсіонерів через «проблемні» банки та встановлено жорсткий контроль за дотриманням порядку виплати пенсій як банками, так і поштовими відділеннями. Можна сказати, пенсіонери стали інвесторами розвитку економіки, оскільки вони в період кризи залишили в банківських установах свої пенсійні заощадження.

Комітет у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів свідомий всіх тих проблем, які ще потребують вирішення задля поліпшення рівня пенсійного забезпечення. Першочергово потребує врегулювання питання перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам. Загалом, вирішення названих проблем є не стільки частиною пенсійної реформи, скільки передумовою для її успішного здійснення. Сьогодні нам потрібно як ніколи саме задля інтересів ветеранів війни та праці, пенсіонерів, інвалідів максимально скоординувати свої зусилля на недопущення розбалансованості пенсійної системи з тією метою, щоб після виходу з фінансово-економічної кризи безболісно та в оптимально короткі строки мати можливість вирішити всі проблемні питання та продовжити реформування цієї системи.

 

 

- Що сьогодні запроваджують в Україні задля поліпшення прав та умов проживання інвалідів?

 

- 16 грудня 2009 року Верховна Рада України з ініціативи Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів прийняла Закон, яким ратифікувала Конвенцію ООН «Про права інвалідів» і Факультативний протокол до неї ( № 1767- VI). Офіційна ратифікація Конвенції, прийнятої на засіданні Генеральної Асамблеї ООН ще 13 грудня 2006 року, має для України виняткове значення, оскільки дає можливість практично запровадити проголошені з метою заохочення, захисту і забезпечення повного та рівного здійснення усіма інвалідами всіх прав людини і основних свобод принципи суспільного життя. Зокрема йдеться про низку відповідних понять: повагу до властивої людині гідності, його особистої самостійності, включаючи свободу вибору, і незалежності, повне і ефективне залучення інвалідів до життя суспільства, недискримінацію тощо. Конвенція визначає зобов’язання держав-учасниць у запровадженні загальноприйнятих вимог рівноправності в усіх галузях, які мають вирішальне значення для забезпечення якісної життєдіяльності інвалідів. Хочу звернути особливу увагу читачів «Вісника» на маловідому в Україні інформацію, яку надала Організація Об’єднаних Націй - для нашої держави Конвенція ООН про права інвалідів і Факультативний протокол до неї офіційно вступають в законну силу вже 6 березня 2010 року. Я гордий з того, що Парламент України і наш Уряд зробили реалією те, що такий унікальний міжнародно-правовий документ, яким є Конвенція про права інвалідів, став частиною національного законодавства.

 

 Варто зазначити, що українське національне законодавство у сфері соціального захисту інвалідів, має міцне правове підґрунтя і не варто думати, що законотворча діяльність стримувалась з причин певної затримки в Україні ратифікації Конвенції і офіційного приєднання до вказаного міжнародного правового акту. Це не так. Починаючи з 1991 року, року здобуття Україною державної незалежності, наша країна вибудовує правову систему соціального захисту та реабілітації інвалідів. Хочу відзначити, що законодавче підґрунтя соціального захисту та реабілітації інвалідів має насправді системні та комплексні підходи до вирішення проблем осіб з обмеженими можливостями. Це сталось не одразу. На це знадобилось понад п’ятнадцять років ретельної і копіткої законотворчої діяльності. Варто особливо відзначити Закон «Про реабілітацію інвалідів в Україні», який практично наблизив українське суспільство до усвідомлення європейських підходів до визначення інвалідності не як міри втрати працездатності, а як міри втрати здоров’я. Крім того, з урахуванням нових реалій суспільного життя, Парламентом України з ініціативи окремих народних депутатів вносились зміни до першого базового Закону «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», які мали на меті вдосконалення механізмів соціального захисту та реабілітації осіб з обмеженими можливостями, створення умов для належної трудової і професійної реабілітації інвалідів та ефективного використання бюджетних фінансових ресурсів, призначених для цих потреб тощо.

 Однак незважаючи на певну, досягнуту в Україні, системність законодавчих підходів до вирішення проблем соціального захисту та реабілітації інвалідів, до повної відповідності національної нормативно–правової бази усталеним світовим та європейським стандартам у цій сфері ще досить далеко. І проблема тут не стільки у наявності тих чи інших законодавчих норм, скільки у проблемі їх практичної реалізації. Ми маємо гарні закони щодо соціального захисту осіб з обмеженими можливостями. Закони, яким можуть позаздрити деякі європейські держави, але нам не вистачає можливостей, організаційних, а насамперед – фінансових, щоб забезпечити їх реалізацію.

Таким чином проблема забезпечення належного соціального захисту інвалідів та реалізацію їх прав є проблемою не стільки законодавчою, скільки проблемою практичного виконання прийнятих законів на рівні виконавчої влади. І саме тому чинний Уряд здійснив справжній нормативно-правовий та організаційний позитивний прорив у сфері практичної реалізації прав інвалідів та забезпечення їх належної державної підтримки. Зокрема, на спеціальному засіданні Кабінету Міністрів України за участю громадських організацій інвалідів України 3 грудня 2009 року, тобто - у Міжнародний День інвалідів, Урядом було прийнято цілу низку постанов та розпоряджень, спрямованих на реальне практичне розв’язання проблем соціального захисту і реабілітації інвалідів та забезпечення їх прав.

 

- Як вирішуються питання щодо проблем ветеранів війни?

 

- Проблеми соціального захисту ветеранів війни не залишаються поза увагою як Уряду так українського Парламенту. Візьмемо для прикладу пільги щодо встановлення підвищення до пенсії ветеранам війни, та виплати щорічної грошової допомоги до 9 травня, розмір яких залежить від певної категорії пільговика.

Ще в 2005 році інвалід війни І групи, для прикладу, отримував підвищення до пенсії в розмірі 79 гривень. А вже у 2006 році, завдяки змін, внесених до Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” таке підвищення для інваліда війни І групи стало дорівнювати 183 гривні 50 коп. В минулому ж році, таку виплату інвалід війни І групи отримував в розмірі 286 грн. 50 коп. Такий же висновок можна зробити щодо щорічних виплат до Дня Перемоги. Грошова допомога до цієї дати донедавна становила 199 гривень 10 коп. У порівнянні з 2008 роком розмір виплати, зокрема, для інвалідів війни І групи, збільшено до 540 гривень. Слід зазначити, що в проекті Держбюджету на 2010 рік видатки на виплату цієї допомоги передбачено збільшити на 755 млн. гривень (майже в три рази), що дасть можливість значно збільшити розмір виплати. Не можна залишити поза увагою збільшення Урядом щомісячного розміру пенсійних виплат для ветеранів війни. З 1 листопада 2009 року, для прикладу, інвалід І групи отримує не менше ніж 1440 гривень. Розмір такої виплати збільшено на 240 гривень. І це в умовах фінансової кризи.

На жаль, не вирішеними на сьогоднішній день залишаються питання пільгового проїзду ветеранів війни, особливо у приміському та міжміському транспорті на комерційних, орендних приватних автобусах, лише частково задовольняються потреби ветеранів щодо забезпечення безоплатним зубопротезуванням, пільговими ліками та виробами медичного призначення. В умовах економічної кризи поки не вдається збільшити розміри грошових компенсацій інвалідам війни на бензин, ремонт і технічне обслуговування автомобілів та на транспортне обслуговування. Слід зауважити, що протягом минулого та вже на початку поточного року за поданням Комітету, Верховною Радою України прийнято низку законів, щодо поліпшення пенсійного та соціально – медичного забезпечення ветеранів війни.

Напередодні святкування 65-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років, коли вся світова спільнота готується до святкування такої визначної події, питання вшанування пам’яті наших героїв не залишається поза увагою як Уряду так і Парламенту. Зокрема, в Верховній Раді України були проведені Парламентські слухання на яких розглядались питання соціального, медичного і пенсійного забезпечення ветеранів війни та розглядались заходи щодо відзначення 65-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років. Саме в рекомендаціях парламентських слухань, зокрема, передбачено проголошення 2010 року роком ветеранів Великої Вітчизняної війни, виготовлення ювілейної медалі до 65-ої річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні; створення всеукраїнської Книги пам'яті учасників Великої Вітчизняної війни. І це тільки частина запланованих заходів щодо святкування Дня Перемоги в цьому році. Слід зауважити, що Комітет підтримав у проекті Державного бюджету України на 2010 рік норму, якою передбачено окреме фінансування заходів (2,5 млн. гривень) з святкування 65-річниці Перемоги у Великій Вітчизняній 1941–1945 років та увічнення ратних подвигів переможців. Комітетом підтримано проект Постанови Верховної Ради «Про проголошення 2010 року роком ветеранів Великої Вітчизняної війни» та вирішено рекомендувати Парламенту цей проект Постанови прийняти за основу і в цілому. Також Комітет підтримав урядовий законопроект за номером 5229 «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (щодо першочергового безоплатного забезпечення автомобілями інвалідів війни)», і, враховуючи соціальне значення цього законопроекту, прийнято рішення про його розгляд за спрощеною (найпростішою) процедурою до другого читання.

Так, чимало зроблено за минулий рік, надалі ж ми повинні зробити все, щоб і в поточному, 2010 році, нам вдалось зберегти та примножити соціальні здобутки уряду у сфері соціального захисту інвалідів, пенсіонерів та ветеранів.

 

 

Автор - Тетяна Гузик,

"Вісник пенсійного фонду України"

 
< Попередня   Наступна >